דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הודעת הסתלקות בסימני מסחר 

מאת    [ 16/01/2011 ]

מילים במאמר: 513   [ נצפה 2520 פעמים ]

 מאת עורך דין ערן סורוקר ועורך דין מתן שוק

בעולם המסחר של היום בו שם המשחק הוא מיתוג, ידע לספר לך כל סטודנט למשפטים כי אם יש לך סימן המשמש אותך לסימון הסחורה שאתה מייצר או השרותים שאתה נותן, כדאי שתגיש בקשה לרישומו כסימן מסחר. בדרך זו תקבל זכות בלעדית לשימוש בסימן לגבי אותה סחורה או שרותים.

 

מעטים ידעו לספר כי סעיף 21(א) לפקודת סימני המסחר מקנה לרשם סימני המסחר סמכות ייחודית לדרוש ממבקש הבקשה לוותר על הזכות לשימוש ייחודי בחלק מסוים מן הסימן כתנאי לרישומו בפנקס סימני המסחר. ויתור כזה נקרא הודעת הסתלקות (Disclaimer) והוא מצוין במפורש בתעודת רישום סימן המסחר.

 

בדרך כלל נעשה שימוש בהודעות ויתור על מנת למנוע מצב בו למאן דהוא תהיה זכות בלעדית במילים מן המילון המשמשות את כלל העוסקים בתחום מסוים. כך, המילה "לחם" פתוחה לשימוש כלל העוסקים במזון. הסימן "לחם יוספה" יכול להיות קנין של אדם, אך אז יתבקש המבקש להסתלק מן המילה "לחם" כך שהיקף זכותו תוגבל לשימוש בסימן כולו ולא למילה "לחם" נפרד.

 

החלטה שנתן לאחרונה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו, כבוד השופט יהודה זפט בבש"א 25078/07 קו מנחה - בדק בית 2005 (שותפות מוגבלת) ואח' נ' טרמינל שירותי הנדסה מקוונים בע"מ (לא פורסם, ניתן ביום 11.2.2008) מעניקה פירוש רחב לתוצאות של הודעת הסתלקות.

 

באותו מקרה, הגישו המבקשים, שבעלותם סימן המסחר "בדק-בית שירותי מידע סביבתיים לרוכשי דירה", בקשה לצווי מניעה זמניים כנגד המשיבות, מתחרות עסקיות, בגין הפרת סימן המסחר. המבקשים טענו בבקשה כי המשיבות עושות שימוש בסימן "בדק בית", באופן המביא לפרסום אתר האינטרנט שלהן כאשר מקלידים את צירוף המילים "בדק-בית" במנועי חיפוש באינטרנט.

 

בית המשפט דחה את בקשת המבקשים ופסק כי מאחר ובתעודת הרישום של סימן המסחר, הופיעה הודעת הסתלקות לפיה לא ניתנת זכות בלעדית לשימוש בכל אחת מן המילים המופיעות בסימן בנפרד, סימן המסחר אינו מאפשר למבקשים למנוע שימוש מאחרים בצירוף "בדק-בית".

 

בית המשפט יכול היה להסתפק ביישום נכון זה של הודעת ההסתלקות. בית המשפט בחר להוסיף כי משהסכימו המבקשים שהשימוש במונח "בדק-בית" לא יהיה ייחודי להם, הם ויתרו בכך על האפשרות שהציבור יקשר בעתיד את המונח "בדק-בית" דווקא עימם.

 

קביעה זו אינה מדויקת והיא מעניקה היקף מופרז להודעת ההסתלקות. הודעת הסתלקות מקרינה אך על היקף הזכות הנובעת מסימן מסחר רשום. פקודת סימני המסחר מציינת מפורשות בסעיף 21(ב) כי: "ויתור לפי סעיף זה לא יפגע אלא בזכויות בעל הסימן הנובעות מרישומו של הסימן, אך לא בשום זכות אחרת שלו".

 

המבקשים יכולים לקנות זכות מוניטין במונח "בדק בית". מוניטין אשר יכול לבסס עבורם עילות אחרות מהפרת סימן מסחר, כמו גניבת עין. יכולתם לעשות כן אינה נופלת מזכותו של כל אחד, גם מי שלא רשם סימן מסחר, לעשות כן. זכות המוניטין נקבעת לפי התשובה לשאלה עם איזה מקור מקשר ציבור הצרכנים  מונח, לוגו, צבע או ריח. זו אינה  שאלה משפטית כי אם שאלה עובדתית.

  ערן סורוקר הוא עורך דין בסורוקר-אגמון, עורכי דין ועורכי פטנטים

מתן שוק הוא עורך דין במשרד מתן שוק, עורכי דין


מתן שוק, עורך דין


מתן שוק, משרד עורכי דין


בית פנינת איילון (קומה 2), יגאל אלון 159, תל אביב 67443


נייד: 052-3474552; טלפון: 03-6967710; פקס: 03-6967717


מייל: matan@matanshok.com







מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב